Halvdelen af bilister oplever dagligt fare på vejen: Bøde på 2.500 kr. ved for kort afstand

Næsten halvdelen af danske bilister oplever dagligt, at andre bilister kører for tæt. Det viser en undersøgelse fra YouGov, gennemført for forsikringsselskabet Gjensidige. Problemet har konsekvenser for trafiksikkerheden og fremkalder reaktioner, som øger risikoen for kollisioner.

Fra irritation til farlige manøvrer

Undersøgelsen peger på, at manglende afstand ikke blot er en overtrædelse af færdselsreglerne, men også en trigger for adfærd, der eskalerer faren på vejene. Hver fjerde adspurgte siger, at de begynder at bremse, når en bagvedkørende kører for tæt, mens én ud af fem bliver stressede, og en tilsvarende andel føler sig usikre eller bange.

Den uventede opbremsning — i internationale termer kendt som “brake checking” — kan medføre kædeulykker, fordi den bagvedkørende har kortere reagerevne og bremselængde. Det er en af de klassiske årsager til bagendekollisioner på danske veje.

Ekspert advarer: Brems ikke bevidst

Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, gør opmærksom på, at reaktioner i pressede trafiksituationer ofte er følelsesbetonede, men at de kan have alvorlige konsekvenser. Hun fremhæver især risikoen ved bevidst at bremse for at markere over for en bagvedkørende bil.

“Problemet med manglende afstand er åbenlyst, at det er ubehageligt for den forankørende, men det klart værste er, at det øger risikoen for alvorlige ulykker markant, fordi reaktionen og bremselængden er kort, og derfor er det vanvittigt at bremse ned,” siger hun.

Fart, afstand og bøder

Udover sikkerhedsaspektet minder myndighederne om, at kørsel for tæt på forankørende er en lovovertrædelse. Ifølge Gjensidige kan det resultere i en bøde på 2.500 kroner. Den økonomiske sanktion skal fungere som en ekstra motivation for at overholde afstandskrav og hastighedsgrænser.

På linje med denne påmindelse anbefaler eksperten konkret praksis, hvis man oplever at blive presset af en bagvedkørende: Træk forsigtigt til siden, giv plads og hold en stabil hastighed, så pludselig opbremsning undgås.

“Forsøg at trække ind til siden og give plads, og sørg for at holde dig til fartgrænsen og en god afstand til den forankørende, så du ikke selv skal til at lave en hård opbremsning, hvis trafikken stopper,” siger hun.

Hvad kan bilister gøre?

Forebyggelse ligger både hos den bagvedkørende og den forankørende. Den bagvedkørende bør holde afstand, tilpasse hastigheden og undgå aggressiv kørsel. Den forankørende bør bevare roen, køre forudseende og undgå pludselige manøvrer, der kan skabe dominoeffekter i trafikken.

Desuden peger forsikringsselskaber og færdselsmyndigheder på fordelene ved defensive køretøjsvaner: hold sikkerhedsafstand, planlæg ruten med tid til overs og undgå irritationspræget kørsel, som kan føre til hændelser med alvorlige følger for både materielle skader og personskade.

Konsekvenser for trafiksikkerheden

At næsten hver anden dansker dagligt ser for tæt kørsel, indikerer et systemisk problem. Når adfærden først bliver normaliseret, øges sandsynligheden for ulykker i særlig grad i tæt trafik og ved højere hastigheder. Derfor opfordrer eksperter til, at både kampagner og håndhævelse målrettes at få bilister til konsekvent at holde afstand.

Undersøgelsen fra YouGov understreger, at adfærd i trafikken påvirker mange bilisters oplevelse og sikkerhed dagligt. Hesteloftet er klart: Hold afstand, undgå provokerende manøvrer, og husk at konsekvenserne kan være både økonomiske og livstruende.