Det begyndte som et forsøg på at få styr på vægten og forbedre helbredet. Men for 28-årige Maria Sommer-Kosack fra Lisbjerg endte behandlingen med vægttabsmedicinen Wegovy i et alvorligt sygdomsforløb med store konsekvenser.
Ifølge TV 2 Østjylland begyndte hun i maj 2024 på medicinen i samråd med sin læge. I starten oplevede hun bivirkninger, som er kendt ved præparatet, blandt andet kvalme og opkast. Derfor vakte symptomerne ikke med det samme større bekymring.
Men i månederne efter ændrede billedet sig markant. Opkastningerne blev værre, kroppen blev stadig mere afkræftet, og til sidst var hendes fysiske tilstand så dårlig, at hun næsten ikke kunne bevæge sig.
Kvalmen stoppede ikke
Maria Sommer-Kosack blev på et tidspunkt indlagt på Aarhus Universitetshospital. Her blev hun senere udskrevet med kvalmestillende medicin, men lindringen varede kun kort. Kort efter blev hendes tilstand igen forværret.
Hun beskrev selv situationen sådan til TV 2 Østjylland: “Da min mor hjalp mig op, kollapsede jeg og måtte kravle ud på toilettet.”
Det viste sig senere, at de langvarige og voldsomme opkastninger havde ført til underernæring og alvorlig mangel på B1-vitamin, også kendt som thiamin. Manglen udløste Wernickes encefalopati, en alvorlig neurologisk tilstand, som kan opstå ved svær vitaminmangel.
Konsekvenserne blev omfattende. Maria Sommer-Kosack har ifølge oplysningerne fået en varig hjerneskade og lever i dag med både kognitive problemer og føleforstyrrelser. Hun bruger rollator, fordi benene kan svigte, og hun oplever også hjernetræthed, hvor evnen til at tænke klart og kommunikere pludselig forsvinder.
Patienterstatningen anerkender lægemiddelskade
Sagen er siden blevet vurderet af Patienterstatningen, som har givet den 28-årige medhold. Myndigheden har anerkendt forløbet som en lægemiddelskade efter brug af Wegovy FlexTouch.
Ifølge afgørelsen blev opkastningerne så alvorlige, at de førte til underernæring, vitaminmangel og efterfølgende hjerneskade. Der er dermed tale om et usædvanligt alvorligt bivirkningsforløb i forbindelse med brugen af medicinen.
Sagen kaster samtidig lys over, hvor alvorlige følger kendte bivirkninger i sjældne tilfælde kan få, hvis de udvikler sig over længere tid. Kvalme og opkast er blandt de bivirkninger, der ofte nævnes i forbindelse med vægttabsmedicin som Wegovy, men her udviklede symptomerne sig til et langt mere kritisk sygdomsbillede.
Myndigheder peger på usikkerhed om årsagssammenhæng
Lægemiddelstyrelsen understreger, at en indberetning om en formodet bivirkning ikke i sig selv er det samme som dokumentation for en sikker årsagssammenhæng. Det er en vigtig skelnen i vurderingen af bivirkningssager, hvor flere forhold kan spille ind.
Patienterstatningens afgørelse er dog en anerkendelse af, at netop dette forløb har haft så alvorlige følger, at det falder ind under reglerne om lægemiddelskade.
For Maria Sommer-Kosack står det ifølge omtalen klart, hvad der ændrede hendes liv. Et behandlingsforløb, der skulle være et skridt mod bedre sundhed, blev i stedet begyndelsen på et liv med varige mén.
Novo Nordisk kommenterer ikke enkeltsagen
Novo Nordisk har oplyst, at selskabet ikke kommenterer konkrete enkeltsager. Virksomheden fremhæver dog, at patientsikkerhed har allerstørste betydning.
Sagen føjer sig til den voksende offentlige opmærksomhed om brugen af vægttabsmedicin og de bivirkninger, som nogle patienter oplever. For langt de fleste handler debatten om kendte gener som kvalme, mavesmerter og opkast. Men i sjældne tilfælde kan et bivirkningsforløb udvikle sig langt mere alvorligt, hvis kroppen over tid bliver svækket.
For den 28-årige kvinde fra Lisbjerg er konsekvenserne ikke midlertidige. Hendes hverdag er nu præget af hjælpemidler, træthed og neurologiske følger, som grundlæggende har ændret hendes liv.
