En lille butik i SoHo har gjort byens rå undergrund til salgbart design. På åbningsdagen af pop-up-en “WELOVENYC: The Comeback Collection” stod folk i kø ned ad Lafayette Street for at købe rotteinspirerede figurer og merchandise, der hylder New Yorks beskidte, kaotiske æstetik.
Fra affald til kultobjekt
Konceptet bag pop-up’en vender normalt frastødende elementer til et ønskeret produkt. Ratbubu – en plysrotte med tattoveringer og piercinger – blev hurtigt ikonisk og udsolgt i sit første oplag. Kun 300 limited edition-figurer blev solgt til cirka 380 kroner stykket, ifølge rapporter fra New York Post, og interessen betød, at fans nu rækker ud for at sikre sig et af de 100 ekstra eksemplarer, som butikken planlægger at frigive.
Merchandise med kant
Udover Ratbubu kunne kunderne købe genstande, der både provokerer og griner af byens ry. Sortimentet omfattede kaffekrus med teksten “Legal Cocaine”, AirPods-covere formet som skraldeposer og skoovertræk døbt “S*** Shields”. Butikkens interiør understregede temaet: væggene var dekoreret med spraymalede rottefælder og slogans som “We Heart NYC”.
Skaberne vil vise det ægte New York
Tværkunstneriske samarbejder står bag kollektionen. Rick McGuire, kendt for “SubwayCreatures”, og designer Pamela Barsky, berømt for muleposer med provokerende slogans, har bidraget til udtrykket. Projektet er et forsøg på at repræsentere en version af byen, hvor snavs og larm ikke skjules, men bruges som æstetik.
“Det handler om at vise, hvad New York virkelig er – det funky og skæve,” sagde medskaber Tanya De Poli om visionen bag kollektionen.
Event og performativt salg
Åbningsaftenen var designet som en oplevelse ud over blot handel. Der blev tilbudt gratis rottetatoveringer, og de særlige figurer forsvandt hurtigt fra hylderne. Den performative tilgang – at gøre skrald, rotter og rå beton til et statement – spiller direkte ind i en større trend, hvor bykulturens marginaler omfavnnes og kommercialiseres.
Reaktioner og debat
Konceptet deler vandene. Nogle ser kollektionen som en hyldest til byens ægthed: dens støj, lugt og improviserede skønhed. Andre opfatter salget af motiver hentet fra byens skrald og skadedyr som provokation eller kynisk branding. For skaberne er budskabet klart: hylde det ubeskårne og starte en samtale om, hvad der definerer en storby.
Som projektets anden partner formulerede det: “Det er det nye og mere ærlige New York.”
Kommercialisering af anti-estetik
At gøre anti-estetik til butiksvare er ikke nyt, men pop-up’en i SoHo eksemplificerer, hvordan lokal identitet og gritty charme kan omsættes til efterspurgte produkter. Hvor mange af byens beboere og besøgende ser skrald og rotter som problem, vælger initiativtagerne at fremstille dem som symboler på autenticitet.
Projektet rejser spørgsmål om ægthed kontra salgbar nostalgi. Uanset perspektiv har pop-up’en sikret sig opmærksomhed og skabt kø ved døren – et sikkert tegn på, at der er et publikum for denne form for urban nostalgi.