Nyheder

Odense Letbane genoptager fuld drift efter fire ugers stop ved Nyt OUH

Malthe Christiansen
Malthe Christiansen25. juni 2026
En Stadler Variobahn fra Odense Letbane ses under testkørsel ved Hestehaven i Odense. Leveringen af sporvognene startede 20. februar 2020, og testkørslerne fandt sted 21. april 2020.

Foto: Leif Jørgensen · wikimedia · CC BY-SA 4.0

Odense Letbane er tilbage i normal drift fra lørdag morgen efter fire uger med afbrudt trafik ved Nyt OUH. Det betyder, at passagererne igen kan rejse på hele strækningen mellem Tarup og Hjallese.

Det oplyser Odense Letbane, som skriver, at den nødvendige sikkerhedstilladelse nu er på plads. Dermed kan togene igen køre forbi området ved hospitalet, hvor driften har været begrænset den seneste måned.

Problemet opstod ved en gangbro

Baggrunden for driftsforstyrrelserne var en ændring ved en af gangbroerne ved Nyt OUH. Her blev en midlertidig understøtning fjernet, og det udløste behov for en ny sikkerhedstilladelse, før letbanen igen kunne køre normalt forbi stedet.

Ændringen betød, at den eksisterende tilladelse ikke længere var nok. Først da den nye godkendelse var på plads, kunne den normale drift genoptages.

Direktør beklager forløbet

Hos Odense Letbane lægger ledelsen ikke skjul på, at situationen har været problematisk. Administrerende direktør Dan Ravn siger i meddelelsen:

“De seneste uger har været stærkt utilfredsstillende for letbanens kunder. Nu skal vi i gang igen, og jeg vil gerne takke kunderne for deres tålmodighed.”

Driftsstoppet har ramt passagerer, der normalt rejser gennem byen på hele strækningen, blandt andet til og fra området ved Nyt OUH.

Forløbet skal nu undersøges

Odense Letbane vil nu undersøge, hvordan situationen kunne opstå. Ifølge selskabet burde driftsstoppet ikke have været nødvendigt, og derfor skal forløbet nu kortlægges nærmere.

Dan Ravn siger også:

“Denne her situation burde naturligvis aldrig være opstået i første omgang. Derfor skal vi i den kommende tid have kortlagt forløbet, der gik forud for driftsstoppet.”

Med den nye godkendelse på plads kan letbanens kunder fra lørdag igen køre hele vejen mellem Tarup og Hjallese uden afbrydelse ved Nyt OUH.