Sport

NFH og Odense mødes i Champions League-gruppespil

Malthe Christiansen
Malthe Christiansen27. juni 2026
NFH og Odense mødes i Champions League-gruppespil

Berlingske

Dansk duel uundgåelig

Da tre danske kvindehåndboldhold kvalificerede sig til Champions League, var det kun et spørgsmål om tid, før de skulle mødes. Fredagens lodtrækning gjorde det klart: Nykøbing Falster Håndboldklub (NFH) og Odense Håndbold havner i gruppe B sammen.

Team Esbjerg blev placeret i gruppe A, hvilket betyder, at Danmark er den eneste nation med tre deltagere i det indledende gruppespil. Ifølge turneringens regler kan to hold fra samme land ikke placeres i samme gruppe – men med tre danske deltagere blev en dansk duel uundgåelig.

Stærk gruppe venter NFH og Odense

Gruppen bliver ikke nem for de to danske klubber. Sammen med NFH og Odense skal både franske Metz og ungarske Györ mødes i gruppe B. De to sidstnævnte klubber mødte hinanden i Champions League-finalen for under tre uger siden, hvor Metz gik sejrende ud.

Derudover skal gruppens øvrige hold – Bistrita fra Rumænien, Podravka fra Kroatien, Storhamar fra Norge og Blomberg-Lippe fra Tyskland – også mødes i det indledende gruppespil.

Team Esbjerg får en lige så udfordrende opgave i gruppe A. Klubben skal møde Bucuresti, FTC, Brest, Krim, Dortmund, Sola og Buducnost i deres gruppe.

Sådan fungerer turneringen

Efter 14 spillerunder i gruppespillet avancerer 12 af 16 hold til knockoutfasen. De to bedste hold i hver gruppe går direkte til kvartfinalen, mens nummer tre til seks skal gennem en playoffrunde først.

Det er længe siden, Danmark sidst vandt Champions League på kvindernes side. Viborg HK var den sidste danske vinder i 2010.

Herrerne også i gang

Også på herresiden blev der trukket lod til gruppespillet fredag. Her deltager tre danske hold – Aalborg Håndbold, GOG og Skanderborg AGF – men turneringsformatet er anderledes.

Herrernes Champions League har 24 deltagere fordelt på seks grupper med fire hold i hver. De to bedste i hver gruppe kvalificerer sig til et nyt gruppespil før knockoutfasen.

Danmarksmesteren Aalborg Håndbold blev seedet i øverste lag og havnede i gruppe C sammen med PSG, Zagreb og Celje. GOG blev trukket ud i gruppe D med Sporting, Pick Szeged og Kristianstad, mens Skanderborg AGF røg i gruppe E med Barcelona, Montpellier og Bucuresti.

NFH og Odense mødes i Champions League-gruppespil - Opdateret